Amazon blir bättre för brandingkampanjer

Amazon försöker bevisa för marknadsförare att det inte bara går att sälja sina produkter på plattformen utan att även hitta nya kunder högst upp i konsumentresan.

Den gigantiska e-com plattformen lade till en ny uppsättning mätvärden för marknadsförare för att mäta hur effektiv deras annonsering var för att locka nya kunder. Den ”nya till varumärke” -KPI bryter ut hur många inköp av varumärkesprodukter på Amazon var från personer som inte köpt något från det märket på Amazon inom de senaste 12 månaderna. Det inkluderar också hur mycket det kostar att förvärva de nya kunderna, vilket möjliggör naturligtvis att mäta till exempel vad annonsören haft för ROAS.

Om Amazon kan bevisa sig som en branding plattform, kan den inte bara hjälpa sin ställning bland traditionella branding kampanjer utan också de annonsörerna som är intresserade av bredare upper-funnel strategier, och som inte förväntar sig direkt att sälja sina produkter på Amazon utan är mest intresserade på bredare mediekanaler som exempelvis TV för att öka sina kundbaser.

Det är inget nyhet för oss att Amazon används av konsumenterna inte bara som en direkt köp plattform utan också för product research eftersom det finns detaljerad information från säljarna och andra användare om nästan vilken produkt som helst som kan köpas på nätet. Däremot är detta första gången vi aktivt ser Amazon ta ett steg i riktningen att hjälpa annonsörerna få insikter om hur plattformen hjälper dem med de konsumenterna som befinner sig i början av köpflödet.

Detta är naturligtvis ett till smart steg som Amazon tar inom mediesegmentet för att motivera ännu mer marknadsbudget till sina produkter, dock säkert inte det sista.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *