Tips på artificiell intelligens inom marknadsföring

Algoritmiskt Träd

I vår bransch finns det ett uttryck som lyder ”everybody talks about data but no one really knows how to work with it”. Det kan mycket väl vara sant för vissa, men vi på Quisma och GroupM känner dock inte igen oss i detta. Att använda sig av algoritmisk intelligens kan vara ett väldigt effektivt sätt att analysera enorma mängder data för att för maximera kampanjutfall, men detta är lättare sagt än gjort.

Så istället för att förlita oss på generiska algoritmer har vi möjlighet att bygga kundspecifika algoritmer som är helt anpassade efter respektive kunds förutsättningar. Vi kan bygga algoritmer baserat på exempelvis veckodag, exposure time, cookie age, geografisk position, domän, formatstorlek, enhet och så vidare. Allt för att maximera effekt, då ”one size no longer fits all”.

Ett exempel på hur vi jobbar med data är att vi bygger skräddarsydda algoritmer med specifika kampanjsyften och mål varit ett projekt där vi, tillsammans med vårt svenska Business Science-team, byggt en skräddarsydd algoritm som syftar till att maximera sannolikheten att en användare ska se klart en hel videoannons. Algoritmen är baserad på över 15 000 olika kombinationer av webbläsare, tid på dygnet, operativsystem och publicistplacering. Vi har nu haft möjlighet att applicera algoritmen på flera av våra videokampanjer och har sett förbättrad completion rate med upp till 10%, vilket är väldigt fina siffror.

För en annan kund så ville vi försöka öka effekt av deras kampanjer genom att bygga en skräddarsydd algoritm som möjliggjorde att vi kunde sätta unika bud och förutsättningar baserat på vad respektive domän/publicist i vårt inventory hade för genomsnittlig in-view/exposure time–alltså hur länge annonserna synts i genomsnitt.
Vi satte initialt upp en algoritm där vi exkluderade alla domäner som hade en genomsnittlig in-view ime som var lägre än 5 sekunder, men insåg snabbt att detta inte var tillräckligt snävt och justerade upp vårt regelverk till minst 8 sekunder. Vår tanke var att högre in-view time naturligt skulle innebära förbättrad viewability och med förbättrad viewability följer också ökad CTR. Vi jämförde våra resultat före och efter algoritmerna applicerats, och kampanjeffekten blivit ett flertal gånger högre än tidigare.

Vi fortsätter att jobba med algoritmisk intelligens för att skapa fördelar och utfall för våra kunder genom att analysera och bearbeta data över tid för att kraftigt driva kostnadseffektivitet för investeringar i media. Vi analyserar enorma mängder data för att kunna identifiera beteendemönster i realtid som genererar bättre effekt för våra kunder. Vi tycker så klart om att prata om data-driven marknadsföring, men vi blir ännu gladare när vi kan skapa verkligt värde för våra kunder med hjälp av våra data-drivna lösningar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *