Data-optimering med skräddarsydda algoritmer

Posted on

I vår bransch finns det ett uttryck som lyder ”everybody talks about data but no one really knows how to work with it”. Det kan mycket väl vara sant för vissa, men vi på Quisma och GroupM känner dock inte igen oss i detta. Att använda sig av algoritmisk intelligens kan vara ett väldigt effektivt sätt att analysera enorma mängder data för att för maximera kampanjutfall, men detta är lättare sagt än gjort.

 

Ett exempel på hur vi jobbar med data är att vi bygger skräddarsydda algoritmer med specifika kampanjsyften och mål. Den här gången har våra kollegor på Xaxis i Sverige, tillsammans med vårt svenska Business Science-team, byggt en skräddarsydd algoritm som syftar till att maximera sannolikheten att en användare ska se klart en hel videoannons. Algoritmen är baserad på över 15 000 olika kombinationer av webbläsare, tid på dygnet, operativsystem och publicistplacering. Vi har nu haft möjlighet att applicera algoritmen på flera av våra videokampanjer och har sett förbättrad completion rate med upp till 10%, vilket är väldigt fina siffror.

 

Vi fortsätter att jobba med algoritmisk intelligens för att skapa fördelar och utfall för våra kunder. Vi tycker så klart om att prata om data-driven marknadsföring, men vi blir ännu gladare när vi kan skapa verkligt värde för våra kunder med hjälp av våra data-drivna lösningar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *