Instagram och checkout ads

Instagram möjliggör köp direkt via appen

Posted on

Tjänsten som kallas Checkout är just nu endast tillgänglig i USA för produkter från 20 butiker. Användaren behöver färre steg för att slutföra köpet.

Från och med nu kan användarna klicka på vissa produkter och se en bild av den med en beskrivning, kostnad och en länk till där köpet kan göras.

För tillfället kommer tjänsten att vara tillgänglig för produkter från 20 varumärken. Bland dem är Adidas, Dios, H&M, Nike, Zara och Prada.

Instagrams initiativ syftar till att utnyttja populariteten hos modeprofiler, influencers och företag som vill marknadsföra produkter, enligt ”The Wall Street Journal”.

”Från ett konsumentperspektiv bygger vi en komplett shoppingupplevelse”, säger Instagrams produktchef Vishal Shah.

Användare kan länka det sociala nätverkskontot med Paypal, vilket sparar betalningsmetoden inom själva ansökan. Förutom att erbjuda shopping, kan Instagram använda dessa köp-data för att förfina algoritmerna och visa annonser ännu mer skräddarsydda för användarna.

Enligt Shah, ”Folk shoppade redan på Instagram. Fast på ett sätt som bara tog mer tid.” Han menar naturligtvis att det nya formatet kommer förenkla köp processerna som triggas direkt i den sociala plattformen.

Varumärken som vill vara tillgängliga för den nya appfunktionen måste betala en avgift för att täcka kostnaderna för kreditkortsbetalningsprocessen och andra belopp som härrör från köpet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *