Ny self-serviceplattform för native annonsering

Exempel på native annonser

I automatiseringens tecken och med en enorm mängd målgruppsdata lanserar mediebyrågruppen GroupM i Sverige Nordens första self-serviceplattform för köp av programmatiska native-annonser: Plista Selfservice.

Vi fortsätter att utveckla vårt native-erbjudande och lanserar nu ett self-servicesystem som kan nyttjas som ett strategiskt komplement till övriga medieinvesteringar. Med ett fåtal knapptryck och ett kreditkort kan annonsörer själva planera, boka och optimera sina kampanjer över den publicistflora som är integrerad med plista, GroupMs native-enhet. I publicistlistan ingår bland annat Aftonbladet och Expressen i Sverige, men man kan även komma åt stora publicister i andra marknader såsom Tyskland och England.

Gränssnittet för användaren är enkelt. ” Via plista self-service ska vilken annonsör som helst, på ett fåtal minuter, kunna addera native som ett strategiskt komplement till sina övriga medieinvesteringar och optimera mot sina KPI:er. Native är ett väldigt kraftfullt medieslag där vi genom vårt verktyg har möjlighet att se vilken användare som är mest benägen att vara mottaglig för ett givet budskap”, säger Johan Olsson, Native Manager på plista.

Systemets första kund Memira, som är verksamma inom synbehandlingar, har redan upplevt mycket positiva effekter av sina programmatiska native-köp som överträffade andra medieslag på flera mätparametrar.

”Vi har sett väldigt goda resultat av våra investeringar i plistas self-service-plattform när vi utvärderar på kvalitativ trafik till vår sajt. Verktyget är både enkelt och användarvänligt samtidigt som den bakomliggande algoritmiska intelligensen för att nå rätt målgrupp är mycket kraftfull”, säger John Åkstedt, Digital Media Manager på Memira.

plista är en egenutvecklade native-verktyg som med data och algoritmisk intelligens hjälper publicister och annonsörer att visa relevanta artiklar och annonser för sina läsare. plista finns bland annat integrerat hos Stampen, Life of Svea, IDG och många andra publicistgrupper.

plista self-service är plattformen där annonsörer kan välja att boka dessa programmatiska native-annonser själv. Här kan man logga in och testa.

”Vi lägger stort fokus vid att automatisera och effektivisera flödet för att köpa native. Vår self-serviceplattform för programmatisk native innebär att alla annonsörer kan ta del av vårt högkvalitativa nätverk av premiumpublicister där de kan berika sina köp med data och AI för maximal kampanjeffekt”, säger Jonas Viksten, vd för plista i Sverige.

Nedan finner man även en tutorial kring hur man kan skapa sin egen kampanj i 5 steg:

Klicka här för att kunna komma åt self-serviceplattformen aktivera din native annonsering redan idag!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *