Data-optimering med skräddarsydda algoritmer

Posted on Leave a comment

I vår bransch finns det ett uttryck som lyder ”everybody talks about data but no one really knows how to work with it”. Det kan mycket väl vara sant för vissa, men vi på Quisma och GroupM känner dock inte igen oss i detta. Att använda sig av algoritmisk intelligens kan vara ett väldigt effektivt […]

Amazon kommer till Sverige

Posted on Leave a comment

Att Amazon snart lanserar i Sverige står allt mer klart, då det senast under sommaren framkom att Amazon ansökt tillstånd om att erbjuda betaltjänster i Sverige, tidigare haft diskussioner med Postnord om logistik och förra året förvärvade domänen Amazon.se.   Amazon står för 54% av all e-handel i USA enligt våra amerikanska kollegor och ca […]

QUISMA och SF Studios tar hem prestige priset i IAB Mixx Awards 2018

Posted on Leave a comment

Motivering ”Vinnaren av årets Bästa Digitala kampanj- Direkt Respons inspirerar genom att koppla ihop teknologi och en datadriven strategi på riktigt. Kampanjen visar hur man på ett unikt sätt kombinerat första-, andra-, och tredje-parts data och genom smart användande av personas skapat relevans i alla kontaktytor. Resultatet är en kampanj  som tripplat försäljningen och halverat […]

Vad är Audience Planning?

Posted on Leave a comment

När medierna blir allt mer fragmenterade, går det inte att endast förlita sig på paneldata från Orvesto och liknande för att bestämma effektiv medieplanering och medieköp. Audience Planning – ibland också kallad ”people-based marketing” och ”identity based marketing” – samlar i huvudsak olika dataset som annonsörens förstapartsdata; Enhets-ID:er; data från Amazon, Google eller Facebook; och […]